Advocaat wil fors lagere straf voor doodrijden motoragent Arno de Korte
Advocaat Jan-Jesse Lieftink van vrachtwagenchauffeur Edwin M. wil in hoger beroep een fors lager straf voor het doodrijden van de Rotterdamse motoragent Arno de Korte. Hij pleit voor vijf jaar cel en de lichte variant van tbs. Edwin M. is eerder door de rechtbank in Rotterdam veroordeeld tot twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging.
Bij de opgelegde straf ging de rechtbank uit van doodslag: Arno de Korte was bewust overreden. De chauffeur zou al langere tijd problemen hebben gehad met de politie. Advocaat Jan-Jesse Lieftink is het daar niet mee eens: hij spreekt van een ongeluk.
Psychische problemen
Het drama gebeurde op 7 juli 2021 op de Waalhavenweg in Rotterdam. De motoragent passeerde de vrachtwagen en wenkte de chauffeur naar de kant te gaan. Volgens Edwin M. heeft hij de agent pas op het laatste moment gezien en heeft hij de fout gemaakt niet te remmen. Lieftink zegt dat de verkeerde inschatting te maken heeft met de psychische problemen van zijn cliënt.
“Hij had die dag niet in de vrachtwagen moeten stappen. Hij was overspannen en had last van Posttraumatische Stressstoornis. Dat speelt een grote rol bij dit delict.” De spanningen zouden zijn opgelopen vanaf 2015 toen Edwin M. een andere motoragent aanreed, die daardoor een arm moest missen. In 2020 reed hij buiten zijn schuld een oudere vrouw dood.
Lieftink: “Er zijn heftige trauma’s uit het verleden. Daar had hij eerder psychische hulp voor moeten zoeken.” Edwin M. verklaarde maandag in de rechtszaal dat met name het ongeluk uit 2020 bij hem bovenkwam, toen hij de motoragent ‘plotseling’ voor zich zag rijden op de uitvoegstrook. Hij zou daardoor in paniek zijn geraakt en het overzicht zijn kwijtgeraakt.
Kapitale fout
Beiden zeggen dus: geen opzet, een kapitale fout. Niet alleen zou de straf lager moeten worden, ook de vorm van behandeling kan anders volgens de advocaat. “Zowel de deskundigen van het Pieter Baan Centrum als de reclassering zeggen dat tbs met voorwaarden afdoende kan zijn voor zijn psychische problematiek.”
Tbs met voorwaarden is de lichtere vorm van tbs waarbij geen sprake is van een gedwongen opname in een kliniek. Lieftink benadrukt dat het ook wenselijk is om zo snel mogelijk met de behandeling te beginnen. “Nu is cliënt nog gemotiveerd, maar hoe is dat over zeven jaar? Ons kantoor staat meerdere mensen bij die jaren wachten op behandeling en dat is een drama.”
Spijt en berouw
Mocht het gerechtshof toch uitgaan van doodslag en tbs met dwang willen opleggen, dan pleit de advocaat voor een lagere celstraf van zes jaar. “De rechtbank in Rotterdam legde onder meer twaalf jaar cel op, omdat cliënt geen enkele blijk van medeleven had getoond en de gevolgen van het ongeluk niet leken doorgedrongen. Dat is nu in hoger beroep compleet anders. Hij heeft gisteren spijt en berouw getoond.”
Edwin M. las maandag een handgeschreven brief voor: “Ik ben verantwoordelijk voor het ongeluk en had moeten ingrijpen. Ik wens u heel veel sterkte.” De familie noemde de verklaring ‘ingestudeerd en veel te laat’.
Lieftink: “Dat kan ingestudeerd overkomen omdat hij het van papier las, maar cliënt heeft dat gedaan omdat hij geen fouten wilde maken. Ja, de excuses hadden eerder gemoeten, maar beter laat dan nooit. Ik heb mijn cliënt echt zien veranderen. Hij heeft zijn gevoelens leren uiten en ik heb zijn wantrouwen naar anderen zien verminderen. De reclassering ziet dat ook. Zij hebben een ommezwaai in hun recente rapport gemaakt en zijn nu behoorlijk positief over hem.”
Het Openbaar Ministerie blijft bij de eis van twaalf jaar cel en tbs. Het OM ziet in het gedrag van de chauffeur bewijs dat hij Arno de Korte expres heeft overreden. “De uitvoegstrook was 65 meter lang. Hij had wel drie keer kunnen remmen.”
Het gerechtshof in Den Haag doet op 16 juli uitspraak.